اهدای زندگی   Life Donation

اهدای زندگی Life Donation

به نام خدا، مطالبی راجع به اهدای عضو-اهدای سلولهای بنیادی-اهدای خون-اهدای پلاکت-اهدای پلاسما با همکاری کانون اهدای زندگی دانشگاه بناب--- آدرس صفحه اینستاگرام: ehda.zendeghi@
اهدای زندگی   Life Donation

اهدای زندگی Life Donation

به نام خدا، مطالبی راجع به اهدای عضو-اهدای سلولهای بنیادی-اهدای خون-اهدای پلاکت-اهدای پلاسما با همکاری کانون اهدای زندگی دانشگاه بناب--- آدرس صفحه اینستاگرام: ehda.zendeghi@

هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، می‌تواند هشت نفر را احیا کند.

هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، می‌تواند هشت نفر را احیا کند. در تصادفات مرگ مغزی، ریه اولین عضوی است که از بین می‌رود و پیوند ریه تخصص خاصی لازم دارد اما باقی اعضای بدن اعم از قلب، کلیه، کبد و... قابل پیوند است. پیوند اعضا تنها راه ادامه حیات برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته قلب، کبد و... است.

در حال حاشضر بیش از یک میلیون نفر در جهان از درمان پیوند عضو بهره مند هستند و بقای تعدادی از این بیماران به بیش از ۲۵ سال رسیده است. در این میان، مدت طلایی برای پیوند عضو تنها چند روز است، مساله ای که با گرفتن رضایت اهدای عضو از خانواده‌هایی که بیمار مرگ مغزی شده آنها کارت اهدای عضو ندارد، برای اعضای هماهنگ‌کننده اهدای عضو مشکل است. بسیاری از مواقع خانواده‌ها به راحتی به اهدای عضو فرد رضایت نمی‌دهند و فرایند رضایت گرفتن از آنها گاهی تا چهار روز طول می‌کشد که در این زمان وقت طلایی برای اهدای برخی اعضای حیاتی از جمله ریه از بین می‌رود. اهدای عضو یک مقوله چندوجهی است که برای بهبود فرهنگ در این زمینه نیاز است که افراد و سازمان های مختلفی ورود پیدا کنند. برای فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو، مسئولان، سازمان های مردم نهاد، خیران، هنرمندان و سایر افراد تاثیرگذار در جامعه نقش مهمی دارند. 

کارت اهدای عضو که افراد برای گرفتن آن اقدام می کنند به هیچ عنوان وجه قانونی و حقوقی ندارد و در ایران رضایت اولیای دم است که اهدای اعضای فرد مرگ مغزی را تعیین می‌کند. اما تجربه ثابت کرده است که بعد از مرگ مغزی شدن فرد، زمانی که کارت اهدای عضو او به خانواده اش نشان داده می شود، خانواده حتما به خواسته او عمل خواهند کرد. در کشور ما وزارت بهداشت اقدام به راه اندازی سایت کشوری اهدای عضو با آدرس  www.ehdacenter.ir  کرده است تا زمینه‌ای را به وجود آورد که افراد علاقه‌مند به گرفتن کارت اهدای عضو به راحتی و با پر کردن فرم اینترنتی بتوانند کارت اهدای عضو دریافت کنند. پس از پر کردن فرم اینترنتی کارت اهدای عضو بالا می‌آید و افراد می‌توانند با گرفتن یک پرینت از آن، این کارت را همراه خود داشته باشند بدون این که نیازی به مراجعه به اداره خاصی باشد.

منبع : http://arassnews.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد