اهدای زندگی   Life Donation

اهدای زندگی Life Donation

به نام خدا، مطالبی راجع به اهدای عضو-اهدای سلولهای بنیادی-اهدای خون-اهدای پلاکت-اهدای پلاسما با همکاری کانون اهدای زندگی دانشگاه بناب--- آدرس صفحه اینستاگرام: ehda.zendeghi@
اهدای زندگی   Life Donation

اهدای زندگی Life Donation

به نام خدا، مطالبی راجع به اهدای عضو-اهدای سلولهای بنیادی-اهدای خون-اهدای پلاکت-اهدای پلاسما با همکاری کانون اهدای زندگی دانشگاه بناب--- آدرس صفحه اینستاگرام: ehda.zendeghi@

انواع حیات و مرگ : اهدای عضو =اهدای زندگی

انواع حیات:

1-حیات عادی: حیات تمام انسانهای سالم و بیماری است که دارای عملکرد حرکتی،ذهنی و شناختی (ادراکی)  هستند.

2-حیات در حالت کما:  کما حالتی از ناهشیاری است که طی آن فرد با دردناک‌ترین محرک‌های فیزیکی هم به هوش نیاید و به همان حالت تا مدتی پایدار بماند. کما، یک مریضی نیست، بلکه علامتی از یک مریضی یا واکنشی به یک حادثه است که برای بدن فرد اتفاق افتاده است؛ مثل یک ضربه شدید و سخت به سر که باعث ایجاد شوک عصبی و کما می شود. اکثر کماهایی که به این دلیل ایجاد می‌شود، بیشتر از 4 هفته طول نمی انجامد و بیمار به حیات عادی باز می گردد. لیکن بعضی از کسانی که به کما می روند، پس از مدتی به سمت حیات نباتی پیش می روند.

3-حیات نباتی: حیات نباتی تقریبا همیشه در پی کما رخ می دهد. حیات نباتی مربوط به بیمارانی است که بدنبال آسیب شدید مغزی (نه مرگ مغزی)، ممکن است تا سالهای متمادی زنده بمانند و به نظر هوشیارند، بدون اینکه بتوانند با محیط اطراف خود ارتباطی برقرار کنند. اگر برای مثال فقط خونرسانی قشر مغز مختل گردد ، تمامی حس و حرکت بیمار از بین میرود لیکن تنفس و سایر موارد ذکر شده که از ساقه ی مغز منشاء گرفته است  باقی می ماند. در این مورد با بیماری روبرو هستیم که تنفس خود به خود دارد ولی دارای هیچ گونه حرکت و ادراک نمی باشد  . با اینکه شخص بیدار بنظر می رسد ( چشمانش باز است ) و دارای یک سری حرکات غیر ارادی اعضای خویش است، هیچ عملکرد ذهنی و شناختی ندارد. در حیات نباتی  بیمار نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی ندارد و ممکن است سالها در این حالت باقی بماند و سپس به حیات مجدد باز گردد یا از دنیا برود. 

4-حیات در حالت قفل شده:  اگر در یک بیمار ، فقط خونرسانی ساقه ی مغز مختل گردد و قشر مغز سالم بماند ، طبیعتا" با بیماری روبرو هستیم که فاقد هر گونه حرکت است ( به جز تعدادی از حرکات چشم که الیاف آن از خارج از ساقه ی مغز به طرف قشر مغز حرکت میکند ) و دارای تنفس نیز نمی باشد ولی قدرت ادراک کامل دارد. این مورد که به آن ، عارضه ی انسان قفل شده اطلاق می گردد و ملال آورترین حالت می باشد ، بیماری است که فاقد هرگونه حرکتی می باشد ، تنفس ندارد ولی تمامی اتفاقات پیرامون خود را درک می کند و با حرکات چشم ، می تواند به سئوالات ، پاسخ بلی یا خیر بدهد. این بیماران به علت عدم توانایی در تنفس باید دارای دستگاه تنفس مصنوعی باشند و شاید سالها به این حالت باقی بمانند. بیماران فوق به ندرت برگشت پذیرند و عموما" بر اثر عوارض عفونی ، فوت می کنند.


 کما, مرگ مغزی, زندگی نباتی, شوک عصبی


انواع مرگ:

1-مرگ قلبی : وقف کامل و بی‌بازگشت اعمال حیاتی است و معمولا ابتدا قلب از کار افتاده و در پی آن مرگ سلولهای مخ فرا رسیده و درنتیجه‌آن تنفس و حس و حرکت از بین می‌رود.

2-مرگ مغزی: مرگ مغزی عبارتست از قطع غیر قابل برگشت کلیه فعالیت‌های مغزی  قشر مغز، لایه زیر قشر مغز و ساقه مغز به طور کامل. توانایی کنترل تنفس بدن مربوط به ساقه مغز است، لذا پس از مرگ مغزی قلب می‌تواند برای مدتی کوتاه تپش خود را حفظ کند، اما بدون دستگاه تنفس مصنوعی این تپش به سرعت و در کمتر از یک ساعت (چند دقیقه) متوقف خواهد شد. لذا در صورت عدم رسیدن به موقع امداد و رساندن تنفس مصنوعی مرگ مغزی به مرگ قلبی(مرگ قطعی) منجر خواهد شد. لیکن در صورت رسیدن به موقع امداد و تنفس مصنوعی با استفاده از تجهیزات امکان ادامه تپش قلب برای مدت محدودی (چند روز) امکان پذیر است. همچنین با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی برخی دیگر از فرآیندهای زیستی بدن همچون فعالیت کلیه‌ها و معده تا حدود یک هفته ادامه پیدا می‌کند. بدون مغز بدن نمی‌تواند هورمون‌های لازم برای حفظ فعالیت فرآیندهای زیستی و بیولوژیک را ترشح کند و به این ترتیب بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده معمولا مدت زیادی قادر به ادامه حیات نخواهد بود. از طرفی تخریب ارگان‌ها در بدن با تولید سم همراه است و مغز مرده نیز سم ترشح می‌کند که با گذشت زمان به  قلب و سایر اعضا منتقل شده و آنها را از کار می‌اندازد. اگر بخواهیم اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده برای پیوند اهدا نماییم باید در عرض سه تا 4 روز تصمیم گیری نماییم زیرا قلب فقط چند روز پس از مرگ مغزی زنده می‌ماند و پس از این مدت از بین می‌رود و قابلیت پیوند نخواهد داشت. لذا  اعضای بدن در هنگام مرگ مغزی زمان طلایی برای زنده ماندن دارند که بعد از این زمان خود به خود از بین می‌روند. در صورتی که فرد، اعضا قابل پیوند داشته باشد یعنی شخص بیماری خاصی نداشته باشد و اعضای او سالم باشد پس از 3 تا 4 روز امکان پیوندآنها وجود دارد.

متاسفانه خانواده بسیاری از افراد مرگ مغزی شده به دلیل عدم اطلاع از تفاوت مرگ مغزی با زندگی نباتی و حالت کما به امید بازگشت بیمار مرگ مغزی شده  رضایت به پیوند اعضای او نمی دهند، درحالیکه احتمال بازگشت بیمار مرگ مغزی شده از نظر علمی صفر است.

ثبت نام دریافت کارت اهدای عضو

منبع: http://pajoohe.net و http://www.gums.ac.ir و http://www.yjc.ir و http://www.hamshahrionline.irو http://www.beytoote.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد